Beschikbaarheidspercentage

Bij het maken van een technisch ontwerp voor een klant wordt vaak het één en ander geroepen over beschikbaarheidspercentages van een nieuwe infrastructuur of nieuwe systemen. Zware kost?

Ja en nee, beschikbaarheidspercentages hangen samen met veel interne en externe factoren. Zo zal er voor het schrijven van een technisch ontwerp altijd inzicht moeten zijn of de beschikbaarheid geldt voor de keten van componenten tussen een systeem waar een beschikbaarheidspercentage op af wordt gegeven. Vaak zal worden gesteld: “deze applicatie dient 99,8%, 24/7 beschikbaar dienen te zijn”. Leuk, totdat je je PepperByte blocnote erbij pakt en gaat rekenen…. 99,8% op 24/7: hoeveel uur mag de desbetreffende applicatie er dan uitliggen? Een simpele rekensom helpt daarmee: downtime = (total available hours + 0,25) – ((total available hours + 0,25) / availability%). Dus in ons voorbeeld (99,8% op 24/7) is de downtime: (8760 (24 uur * 365 dagen) + 0,25 (overhead voor het schikkeljaar)) – ((8760 + 0,25) / 99,8%) = 17,52 uren.

17,5 uren op een jaar, nou dat is wel te halen op deze applicatie! Maar dan komt de keten van componenten nog. Concreet betekent dit dat alle systemen vanaf de klant tot aan de applicatie dienen te functioneren! Dus dan heb je het over netwerkinfrastructuur (mogelijkheid om vanaf een ander locatie te werken? waar beleg je dit in de SLA – dus houden we het in dit voorbeeld puur op de backend infrastructuur, dus puur de core netwerkfunctionaliteiten van-en-naar de MER), database server, applicatie server, data opslag locatie. En dan heb ik het nu alleen nog over een traditionele server-client infrastructuur. Wanneer je Server Based Computing gebruikt zal dus ook de Farm beschikbaar moeten zijn en wanneer je het zaakje hebt gevirtualiseerd zal je dus (bijvoorbeeld) de ESX omgeving en SAN mee moeten tellen.

Zo worden die 17,52 uur toch echt een hele dure grap; want om deze beschikbaarheid te halen heb je een heel stevig argument voor een twin center omgeving… Mijn advies? Berg je blocnote op en vraag de klant of het beschikbaarheidspercentage voor deze applicatie aangepast dient te worden Wink

Voor nu,

Later…